fallback

Big Oil започва да превръща плановете за водорода в реалност

Компаниите са още предпазливи, но започват да инвестират милиарди в проекти, които могат да им гарантират роля в безвъглеродния свят

08:15 | 30.07.21 г. 8
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

От месеци големите петролни компании обмислят начини за намаляване на въглеродния си отпечатък и анализират ролята на водорода за това, пише в анализ The Wall Street Journal. Но сега водещите в сектора започват да превръщат плановете си в реалност.

BP, Shell и Total Energies започнаха да инвестират милиарди в проекти за водород, често получавайки и правителствена подкрепа. По този начин компаниите опитват да си гарантират ключова роля и в нисковъглеродния свят.

Към края на юни има планирани 244 големи проекта, свързани с производството на зеления водород. Това е ръст от 50% спрямо началото на годината, сочат данните на Водородния съвет, индустриалната група, обединяваща компании с интерес по отношение на водорода.

На този етап има множество неизвестни пред масовото навлизане на лекия, безцветен газ и използването на пълния му потенциал, пише още WSJ. Исторически водородът се използва масово в химическата индустрия и производството на торове, но идеята е неговата употреба да се разшири и да се използва за транспорта, отопление на домовете и други сектори на тежката индустрия, за които няма алтернативна на изкопаемите горива технология.

Една от основните пречки пред водорода е всъщност източниците на производството му - от изкопаеми горива, основно природен газ. Но произведен по този начин той не отговаря на екологичните цели, затова се търсят начини за намаляването на разходите при производството на водород от възобновяеми източници, което ще помогне за масовото навлизане в икономиката.

Проблем е и, че водородът е силно взривоопасен, което прави транспортирането и съхранението му голямо предизвикателство.

Петролните компании анализират много варианти за включването си във водородната индустрия. Едни от тях е развитие на технологиите за улавяне на въглеродните емисии, което да позволи производството на чист водород от изкопаеми горива и така да удължи живота на петролните и газови активи на компаниите. Но критици посочват, че технологията е скъпа, а и не може да се гарантира, че няма да има изтичане, което не прави производството на водород от природен газ или други изкопаеми енергоизточници въглеродно неутрално.

Към момента BP анализира възможностите да се замени природния газ с водород в индустрии като стоманодобивна, производството на цимент и химикали, но също така и като гориво за автомобилите. Според оценките на компанията водородът може да има дял от 16% от енергийното потребление през 2050 година. В момента той е едва 1 на сто.

ВР вече произвежда водород в своите рафинерии и обмисля стратегии за подходящата инфраструктура, за да го пренася до потребителите и да си гарантира добър пазарен дял. Преди година от компанията обявиха плановете си да инвестират във вятърни турбини, с чиято енергия да произвеждат зелен водород в своите инсталации в Германия.

Все пак в петролния гигант не смятат, че водородът ще бъде съществена част от портфолиото им до 2030 година и все още им предстои окончателното инвестиционно намерение за голяма част от планираните големи проекти.

Shell също има големи амбиции и първата стъпка също ще бъде в Германия. Преди месец компанията анонсира, че ще строи най-големият завод за зелен водород в Европа, който ще снабдява със суровина рафинерията им в Ринеланд. Но идва сблъсъкът с производствените разходи - водородът е между 5 и 7 пъти по-скъп спрямо продукцията от изкопаемите горива.

Причината за тази висока цена са разходите за зелена енергия, необходима за производството на чист водород. Висока е цената и на електролизаторите, необходими да разградят водата до водород и кислород. В Shell имат идея да намалят разходите, разполагайки производствените мощности за водород в близост до потребителите - например завода на ArcelorMittal, разположен на пристанището в Хамбург. От това място ще може да бъде доставян водород и за тежкотоварните камиони.

Отвъд Океана също имат интерес към водорода. Chevron например вече даде индикация за това и обяви партньорството си с Cummins и Toyota за разработка на инфраструктура за пренос на водород и на горивни клетки за автомобили.

Една от най-важните задачи в момента е къде точно да бъдат позиционирани производствените мощности на зеления водород и в кои индустрии да се насочи с предимство. Например консултантската компания Liebreich Associates препоръчва първи да бъдат тежката индустрия (производство на стомана и химически торове), авиоиндустрията и корабоплаването.

Това са области, при които няма алтернатива на изкопаемите горива - за леките автомобили възможност са електрическите двигатели, за отоплението на домовете вариант също е електрическата енергия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:15 | 14.09.22 г.
fallback